franfotoblog

5 | 9 | 2021

Styling the Stars

Hier klopt iets niet. Filmsterren kunnen raar doen op foto’s, maar dan kan je dat zien  aan de omgeving, hun expressie of andere mensen op de foto. Is hier niet het geval. 

Marlon Brando lijkt net weggelopen van een ernstig auto-ongeluk, maar maakt geen verslagen indruk. Dean Martin speelt op heterdaad betrapt als hij met een dame (Cyd Charisse) een kamer wil binnengaan. Het briefje in beeld doet denken aan politiefoto’s voor identificaties of reconstructies. Er is een tekst nodig om iets onzichtbaars te verduidelijken. Er bestaat meer dan wat we zien. 

Dit zijn bewijsfoto’s voor de ‘continuity departments’, die de kostuums maken, de make‑up doen en de haardracht verzorgen bij filmproducties. Als houvast worden er na iedere scene foto’s gemaakt van haar en make‑up. Ze zijn familie van de auditiefoto’s en de clapperboardfoto’s die vlak voor een opname gemaakt worden. Allemaal voor intern gebruik. 

Brando houdt een kam vast; deze foto is voor de haarafdeling. Borstels of bezems waren ook bruikbaar. Wat deze foto’s bijzonder maakt is dat de eerste blik de verkeerde is, ze gaan niet over die beroemde mensen. Filmsterren staan naast bordjes, schoolborden (afwasbare krijtletters!) of houden kaartjes omhoog waarop hun gegevens staan. Bewijsfotografie, zoals de foto’s van je antiek voor de verzekering. 

De acteurs staan er vaak ontspannen op, het gaat niet om hen. Soms lijken ze geïrriteerd, bang om hun concentratie te verliezen. Het imago vervalt even. We kunnen ze op een ander niveau bekijken. Raar, dat ik ze dan toch weer in een rol zie, de filmster speelt een filmster op een set. Nog een masker achter dat imago.

Foto’s uit: ‘Styling The Stars’, Angela Cartwright - Insight Editions, San Rafael 2014