Sell Out
Hier staan ze allemaal samen, maar ik ken ook de losse foto’s op de hoes van The Who: ‘Sell Out’ uit 1967. Zou deze foto 77 jaar later nog te begrijpen zijn?
De grote gebruiksartikelen op deze foto maken meteen iets duidelijk. Dit gaat over ‘Odorono’ (anti-transpiratie), ‘Heinz Baked Beans’ (voedsel) en ‘Medac’ (jeugdpuistjes). Het uitvergroten van verpakkingen hoort bij reclame. Popartkunstenaars als Andy Warhol lieten er zich door inspireren. Wikipedia: ”Popart is het in beeld brengen en de verheerlijking van de consumptiemaatschappij met behulp van alledaagse afbeeldingen en triviale voorwerpen.”
De titel van de LP had een dubbele betekenis. In het Engels betekent ’Sell Out’ niet alleen ‘uitverkoop’, maar ook: “Een persoon die zijn persoonlijke waarden, integriteit, talent etc. op het spel zet voor geld of persoonlijke vooruitgang” (Google). Ik ken geen band die zichzelf als een consumptieartikel heeft neergezet. En er ook gebruik van maakte.
Op de eerste kant van deze LP staan jingles zoals ze gebruikt werden door piratenzenders, als Radio Caroline of Radio London. Deze zit nog in m’n hoofd: ”It’s smooth sailing with the highly succesful sound of wonderful Radio London”. Dat konden ze zelf ook en schreven spotjes voor Premier Drums, Rotasoundsnaren, Coca Cola of over Jaguars. Ik kreeg nooit de indruk dat deze ‘liedjes van 30 seconden’ zomaar tussen de andere ‘echte’ songs op de plaat stonden. Altijd in voor een snelle bijverdienste. Een extra Premier drumstel als tegenprestatie zou niet ongelegen komen. Keith Moon (uiterst rechts) had er al genoeg van het podium geschopt. Of zo’n Jaguar, wie weet viel er wat te regelen.
Zie ook: How The Who Made a Pop Art Masterpiece (YouTube). Foto David Montgomery