franfotoblog

3 | 5 | 2023

Liz

Die houten panelen hangen er al een tijdje. Dit was ooit de ingang voor een Dirk van den Broekwinkel aan de Lijnbaansgracht. Daarvoor een bioscoop, het Nassautheater.

Toeval dat er nu een graffity van Liz Taylor op te zien is? Er hebben hier vast films van haar gedraaid. Die foto is gemaakt door Philip Halsman voor LIFE in 1948.

Elizabeth was toen 16. Het artikel in LIFE werd haar doorbraak. Halsman concentreerde zich eigenlijk op haar linkeroog. Taylor: “On a pure technical level, he pointed out that two sides of my face photographed differently, one side looked younger, the other more mature. In posing for Halsman I became instantly aware of my body.” Toen ze elkaar drie weken later weer tegen het lijf liepen kon zij zich al niet meer herinneren wie hij was en waar ze elkaar eerder hadden ontmoet. Volgens hem het beste bewijs dat het de foto’s zijn die er toe doen, niet de fotograaf.

Als tegenhanger voor zoveel vrouwelijke verleiding hangt er boven deze schutting nog een streep van een gele affiche van Sophie Straat, de volkszangeres: “Mannen word eens bewust”.

‘Mannen’ is misschien wel de meest traditioneel klinkende smartlap van Sophie Straat tot nu toe: vol draaiorgels, harmoniums, accordeons, mellotron orkestbanden en een heus mannenkoor. De achterliggende boodschap is echter verre van traditioneel. ‘Mannen’ bezingt het Patriarchaat, en wat daar anno 2022 nog steeds mis mee is.” – zegt de begeleidende tekst van Sophie Straat.

Als je dat gevoel koppelt naar de pose van Liz Taylor, komt er opeens verveling op haar gezicht bovendrijven, zoiets van ‘daar gaan we weer’. Altijd die aandacht op haar borsten. Om het niet te erg te maken heeft Halsman haar een hanger van zijn eigen vrouw omgedaan. Die menging van verleiding en verveling werkt zo’n 75 jaar later nog, alleen iconen overwinnen de tand des tijds. Zelfs op een bouwval.