franfotoblog

10 | 9 | 2023

Groeten uit Tilburg 5

Is dit de blik van een vreemde die je in de gaten houdt of ga je dadelijk bij haar op bezoek? Is de foto gemaakt om de strakke kadrering of de vreemde houding? Het lijkt er op dat deze vrouw met iemand in gesprek was en haar blik even naar buiten liet dwalen en toen de fotografe bezig zag. De tijd stond stil, allang weer vergeten.

Een momentje van niks. Roept het gevoelens van wantrouwen op, wij houden U in de gaten? Als ik de foto wat uitvergroot zie ik iets van een lichte glimlach, het lijkt eerder een verrassing dan opgelegd pandoer. Is het een aankomst- of een vertrekfoto? Het opzij kijken zegt me dat het bezoek nog gaat plaatsvinden, deze vrouw was met iets anders bezig. Bij een vertrekfoto had ze zichachter het raam opener opgesteld.

De foto van het meisje in het wit is een indirecte foto. Ze poseert voor iemand anders. Z’n jasje hangt nog aan de deurknop. Aan haar lengte en de volkomen witte kleding is te zien dat het om een plechtige communie-dag ging. De fotograaf wilde naar buiten voor het licht, maar niet te ver van huis. Het kader van de voorkamerruit gaf vastigheid en zo poseert dit meisje in haar onbevlekte verschijning voor een nieuwbouwhuis. De grootte van het venster was een doorbraak in het naoorlogse bouwen, de doorzonwoning. Als hier een voetballer had gestaan, zou hij dit huis zelf verdiend hebben. Hij zou er groot op staan, het huis als achtergrond. Dit meisje is een onderdeel van een straat, ze verblijft hier maar tijdelijk.

Dit is bewijsfotografie, er is iets bereikt. Een nieuwe woning en die mijlpaal in het leven van een katholiek meisje. Bij je plechtige communie legde je je doopgeloftes af, nu niet meer als een onwetende pasgeborene, maar als jonge puber. Veel later zou vast meer strubbelingen hebben opgeleverd.