Fietstochtje
In de Paradijsappelstraat in Amsterdam Noord staat ergens onopvallend in een vensterbank een lichtbakje met een korte mededeling:
HUP LIEVE BUREN ❤
Een oproep tot actie en volhouden. Drie woorden, twee sterretjes en een warm hartje. Kort en krachtig. Groot in al z’n bescheidenheid.
Verderop bij metrostation Noorderpark zie ik in een abri de zoveelste reclame van de firma Suit Supply. Iemand kon het kennelijk niet laten hierop te reageren.
Het gebruik van openbare ruimte om mijn mening te beïnvloeden is een groot goed. Het eigenhandig veranderen van reclameboodschappen dwingt tot verder nadenken. Had ik maar niet moeten kijken.
Wat komt eerst, de tekst of de afbeelding? Bij mij altijd eerst het plaatje. Hier Jort Kelder als agitator. Of toch niet, zijn gebaren zijn te simpel. Z’n blik ergens ver weg. De achtergrond te dominant. De witte baan te groot. En dan die knuistjes; eerder een verwend kind dat z’n zin niet krijgt. Uitgelopen duivenpoep becommentarieert deze allegorie.
Iemand heeft de naam van de adverteerder afgeplakt en Jort krijgt iets zinnigers te doen. Even dacht ik dat hij een mondkapje om ging doen. Wel wat wijd.
Het blijkt een boxersbroekje. Een verwijzing naar zijn herenonderbroekenlijn? Door het vervormen van sommige hartjes in het patroon lijkt de stof te plooien. De wapperende frisse was op de achtergrond geeft aan dat het orakel de was staat op te hangen. Nuttige taak als je de hele dag thuis zit.
Back to business? Terug in je wasmand, dat is de boodschap.