franfotoblog

29 | 8 | 2021

Boekenhuisje Amsterdam Noord

Geschiedenis! Gevonden in boekenhuisje: “Cartoons by Steinberg” (1947) en “Cartoons the French Way” (1955). Beiden zo breekbaar dat je ze bijna niet durft door te bladeren. Vergeelde, uitgedroogde, koffiebruine pagina’s met briljante tekeningen van Steinberg. En belegen grappen uitgezocht door de latere Asterix scenarist René Goscinny. 

De subtitel voor “Cartoons The French Way” is “Roguish - Raucous - Ribald” ( Snaaks - Rauw - Schaamteloos). De covertekening zet de toon voor dit ondeugende uitgangspunt: vrouw in doorkijkjurk passeert bouwplaats. De tanden van een grijper met uitpuilende ogen hangen boven haar billen, lelijke mannetjes met schepjes hebben weer een flutreden om niks te doen. De belettering is los en luchtig, en krijgt dezelfde wind mee als haar rok. 

Op de eerste pagina staat: “Fifty Million Frenchmen Can’t Be Wrong”. Vier jaar later brengt RCA een verzamelalbum uit van Elvis Presley: “Fifty Million Elvis Fans Can’t Be Wrong”. Op de hoes 15x dezelfde foto van The King in zijn opzienbarende gold lamé pak. En die cijfers voluit, een hoes die zichzelf luid aanprijst. Andy Warhol avant la lettre. 

“The French Way”, staat in Amerikaans slang voor “Cunnilingus or Fellatio”. Gauw binnenin kijken. En natuurlijk veel beloven, weinig waarmaken; die bedompte vijftiger jaren sfeer, als het over seks ging. De echte kappersblaadjessfeer. 

Steinberg (Roemeen, 1914-1999) is tijdloos. Dit is zijn eerste bundeling nadat hij als reserveofficier bij de marine weer terug was in Amerika. Tekende al voor The New Yorker sinds 1941. Zijn stijl is kinderlijk, speels, sierlijk en filosofisch. Eigenlijk ontstijgt zijn werk de sfeer van cartoons. Bij hem blijft er altijd iets hangen. En net als Picasso, geen grenzen. Niet in stijlen of onderwerpen. Vrije geest.