franfotoblog

1 | 6 | 2025

ATTENTIE

Als het goed is neem je deze boodschap of gedachte even mee, op de fiets of in de auto. Het cryptische van de tekst is net genoeg om het gevoel te hebben serieus te worden genomen; zie ik wel goed genoeg?

Afzender onbekend, het appelleert bij mij aan schaamte, alsof ik iets niet wil zien. Het nieuws over Israël bijvoobeeld. Daar is mijn machteloosheid en woede te groot om het gevoel te hebben dat je er echt iets aan kan veranderen. Dus interpreteer ik deze tekst als een reminder om de doelbewuste moordpartijen nooit te vergeten.

Wat is de bedoeling? Als Google het spoor ook niet terug kan vinden, sta ik er meteen positiever tegenover. In de zeventiger jaren hingen er affiches in Amsterdam van de ‘Wilde Plakker’. Raadselachtige, poëtische teksten zoals: “Blinde Hartstocht, Sombere Wolken, Eeuwige Trouw”. De identiteit van deze ontwerper of dit collectief is gelukkig nooit bekend geworden.

Ben benieuwd of deze afzender ook die anonimiteit weet vol te houden. Het gebruik maken van zo’n officiëel opplakbedrijf als Centercom kost geld en doet eerder aan een reclamebureau denken, dan nachtelijke plakkers met stijfselkwasten. Hier zit iets teveel de lol van de herhaling in. Gelukkig maar, want eerst las ik: ”Je Kunt Het Net Niet Zien.” Dat scheelde maar één letter. Ik raakte even verward, ik zag het juist wel! Ik moest kalmer lezen. Niet te gauw denken dat ik de boodschap wel had begrepen. Nog een keer! Maar die dubbele ontkenning bleef een struikelblok.

Niet niet = wel, eigenlijk staat hier dus: ‘je kunt het zien’. Waarvan akte.


P.S.  Loop net naar de AH en zie een afiche met dezelfde belettering. Een aankondiging voor een nieuw theaterseizoen 2025 - 2026 van het ITA. Goede campagne.